Saturday, March 17, 2018

Βενσάν Πεγιόν, “Aurora”


Η παγκοσμιοποίηση εγκυμονεί ένα τεράστιο παρασκήνιο, που δεν είναι ορατό. Κι αυτό στηρίζεται σε μια σειρά συμφερόντων, τα οποία υπηρετούνται απ’ ένα ολόκληρο σύστημα διαπλοκής.



Vincent Peillon
“Aurora”
2016
Βενσάν Πεγιόν
“Aurora”
μετ. Μ. Μαντά
εκδόσεις Πόλις -2017


“Απαιτητικό αλλά προσιτό, με δάνεια από τη λαϊκή κουλτούρα αλλά και με αναφορές στην Ιστορία, το Aurora κερδίζει το στοίχημα της αναγνωστικής απόλαυσης μα και της εμβάθυνσης σε καίρια ζητήματα, όπως είναι η κληρονομιά και η μνήμη του παρελθόντος, η ληστρική εκμετάλλευση των φυσικών πόρων μιας χώρας, η ισχύς ορισμένων οικονομικών δυνάμεων απέναντι στη δημοκρατική πολιτική εξουσία” (La journal de dimanche)
Για να δούμε!

Τα τελευταία χρόνια (τόσα μπορώ να κρίνω και με τη βοήθεια του Πατριάρχη Φώτιου) παρατηρούνται μυθιστορήματα διεθνούς εμβέλειας, που επιχειρούν να αποτυπώσουν το παρασκήνιο, πολιτικό και οικονομικό. Μυστικές οργανώσεις, μεγάλοι όμιλοι, παιχνίδια πίσω από τον ορίζοντα, μυστικές υπηρεσίες, παγκόσμια trust, παρασκηνιακές διαδικασίες, εκτελέσεις και συμφωνίες. Πρόκειται για την παγκοσμιοποίηση που δεν είναι ό,τι φαίνεται, αλλά είναι ένα υπόγειο δίκτυο συμφερόντων που διοικεί τον κόσμο: Thomas Bronnec, “Οι μυημένοι”, ακόμα και “Η συνωμοσία της βανίλιας” του Πάνου Τσερόλα.

Εδώ έχουμε μια ομάδα πρώην ναζιστών που δεν ξέχασαν αλλά ορκίστηκαν εκδίκηση. Πώς; Εισχωρώντας σε υψηλά πόστα και μαζεύοντας χρήμα και εξουσία. Σ’ αυτό το πλαίσιο η εταιρία Aurora έχει εδραιωθεί στο παγκόσμιο οικονομικό πεδίο και έχει απλώσει τα δίχτια της στη Γροιλανδία. Εκεί (έδαφος παρθένο) υπάρχουν φυσικό αέριο, πετρέλαιο και σπάνιες γαίες. Τα συμφέροντα λοιπόν είναι μεγάλα.

Το βιβλίο τουλάχιστον μέχρι το ένα τρίτο είναι εκνευριστικό. Γιατί; Γιατί προβάλλουν άπειρα πρόσωπα, ονόματα, ρόλοι, που έρχονται και παρέρχονται αυτόματα. Μέσα σε λίγες σελίδες. Ξεχωρίζουμε στην αρχή τον Robert Elmond, γαλλοδανό επιχειρηματία που εξαφανίζεται στη Γροιλανδία, την κόρη του Pia και τον φίλο του Roland Kuntz που τη βοηθάει στην αναζήτησή του. Κι έπειτα πολυάριθμους χαρακτήρες, κομπάρσους και δευτεραγωνιστές, σε μια παγκόσμια σκηνή όπου τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται. Τα δύο στρατόπεδα είναι εμφανή αλλά τα πρόσωπα δεν είναι πάντα σαφές σε ποια από τις δύο παρατάξεις ανήκουν. Κάποιοι είναι διπλοί πράκτορες.

Και τότε αρχίζει το πιστολίδι. Η ομάδα του Kuntz σκοτώνει με κινήσεις μαφίας μερικούς νεοναζί και δυο τρία υψηλόβαθμα στελέχη. Οι άλλοι, στρατιωτικοί, επιχειρηματίες και μυστικές υπηρεσίες θορυβούνται και αναλαμβάνουν δράση για να αντιδράσουν. Από ένα σημείο και μετά τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα και ο αναγνώστης παρακολουθεί τον καταιγιστικό ρυθμό. Δυστυχώς αυτό συνεπάγεται και σελίδες ή παραγράφους που προσπερνιούνται χωρίς τύψεις.

Τελικά νικάει η Μοσάντ; Έμεινα με την αίσθηση ενός γρήγορου, χαοτικού όπως ο κόσμος μας, στροβιλικού όπως η παγκοσμιοποίηση, πολύβουου αναγνώσματος, αλλά ταυτόχρονα έμεινα κι εκτός λογοτεχνίας. Σαν όλα, η καταγγελία, η διεθνής διαπλοκή, το αίμα και τα υπόγεια συμφέροντα, να μην αφορούν τη λογοτεχνία, να είναι μέρος ενός τεράστιου μυθοποιημένου ρεπορτάζ.



> Ο Vincent Peillon γεννήθηκε το 1960 στην πόλη Suresnes της Γαλλίας. Agrege και διδάκτωρ της φιλοσοφίας, δίδαξε στη μέση εκπαίδευση, διετέλεσε διευθυντής ερευνών στο CNRS και είναι σήμερα καθηγητής-εταίρος της φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο του Νεσατέλ, στην Ελβετία. Ηγετικό στέλεχος του γαλλικού Σοσιαλιστικού Κόμματος, διετέλεσε βουλευτής και υπουργός Παιδείας, ενώ σήμερα είναι ευρωβουλευτής. Έχει δημοσιεύσει, εκτός από το "Aurora", ένα ακόμα νουάρ μυθιστόρημα, με τίτλο "Un chinois a Paris".
Άλλα βιβλία του: - "La Tradition de l'esprit: itineraire de Maurice Merleau-Ponty", - "Pour un nouveau Parti socialiste: motion portee au vote des militants du PS au congres de Dijon, 16-17-18 mai 2003" (με τον Arnaud Montebourg), - "L'Epaisseur du cogito. Trois etudes sur la philosophie de Maurice Merleau-Ponty, - "La Revolution francaise n’est pas terminee", - "Une religion pour la Republique: la foi laique de Ferdinand Buisson", - "Refondons l'ecole".
Πάπισσα Ιωάννα

No comments: